dagelijks zichtbaar – waarom zou je?

Vanaf november vorig jaar was ik iedere dag op Instagram zichtbaar, voornamelijk in geschreven posts, aanvullende stories en soms ook op IGTV. Mijn posts worden automatisch doorgeplaatst naar Facebook, maar omdat ik minder feeling heb met de energie van Facebook, ben ik daar weinig actief. In dit artikel deel ik een terugblik op 8 maanden dagelijkse zichtbaarheid.

Allereerst vind ik het leuk om posts te maken. Ik hou van schrijven en er een kloppend geheel van maken (opmaak). Ook houd ik van verbinding, de contacten die ik dagelijks heb, de gesprekken die ontstaan, de inspiratie die ik bij anderen opdoe en de inspiratie die ikzelf doorgeef. Kortom, ik vind het een heerlijke tijdsinvulling en maak er ook bewust werktijd voor vrij.

Vooropgesteld: ‘iedere dag’ zichtbaar zijn is niet heilig en er schuilt geen hocuspocus-geheim achter.

De aanleiding dat ik hiervoor gekozen heb was de challenge van Kim Munnecom: “Na een jaar iedere dag zichtbaar te zijn, ben je financieel vrij.” Dat klonk mij aantrekkelijk in de oren, maar het triggerde mij ook vanwege de stok achter de deur: ga deze challenge aan en zie wat het je brengt. Dus eigenlijk betekende dit voor mij een bepaalde consistentie in mijn zichtbaarheid waar ik mezelf aan kon houden en waarvan ik het resultaat vol verwachting tegemoet kon zien.

De belofte van Kim dat de affirmatie “ik heb altijd voldoende inspiratie” dat ook daadwerkelijk zou opleveren, stimuleerde mij nog meer om het te gaan uitproberen.

En dat is al winst nummer 1: ik heb inderdaad dagelijks een overload aan inspiratie!

Het doel

Afgezien van het feit dat ik zichtbaarheid gewoon leuk vind en de vele dagelijkse contacten echt superfijn, doe ik het ook met een doel. En dat doel is niet meer en niet minder dan contact leggen met potentiële klanten.

Ik kom er eerlijk voor uit: mijn bedrijf levert mij inkomsten op omdat ik betalende klanten heb. En om betalende klanten te krijgen, zul je een manier moeten vinden om contact te leggen. Social media (en voor mij is dat Instagram) is 1 manier, een hele goeie zelfs, maar er zijn er natuurlijk meerdere te bedenken.

Als bovenstaande argument jou tegenstaat (en ik weet dat er ondernemers zijn die dit echt geen prettige gedachte vinden), ga dan eens bij jezelf na: waar draait jouw business op? Of … draait het eigenlijk niet en heb je geen of te weinig klanten?

Tip nummer 2: ga aan de slag met je zichtbaarheid. Hoe leren klanten jou anders kennen?

In de 8 maanden dat ik dagelijks zichtbaar was, heb ik op Instagram zo’n 600 volgers erbij gekregen. Voor ’t grootste gedeelte ‘serieuze’ volgers die vanzelf zijn komen binnenwandelen. Diegenen die ik niet vind passen tussen mijn contacten, verwijder ik zonder pardon uit mijn volgerslijst. Zo houd ik de energie van mijn lijst zuiver en levert het zo weinig mogelijk ruis op.

Dus ik concludeer dat dagelijkse zichtbaarheid publiek oplevert. En publiek wat in jou geïnteresseerd is, moet je niet onderschatten. Want het bestaansrecht van jouw bedrijf dank jij aan klanten.

Jouw geïnteresseerde volgers kunnen dus zelf klant bij jou worden, maar het kan ook dat zij jou helpen aan klanten. Al is het alleen maar omdat zij ervoor zorgen dat jouw posts in het algoritme omhoog gaan en dus bij meer mensen in beeld komt (als ze tenminste liken of reageren, onderschat dat niet!)

Je stem vinden

Het derde wat dagelijkse zichtbaarheid mij oplevert is ‘mijn stem vinden’. Door vanuit mijn hart te schrijven, te reageren op vragen en zelf veel te lezen, wordt mijn stem sterker.

Met andere woorden: ik krijg mijn missie meer helder, daardoor ploppen onderwerpen die daarmee te maken hebben als vanzelf in m’n geest, ik ontwikkel mijn eigen schrijfstijl en last but not least wordt het schrijven daardoor ook steeds leuker om te doen.

En naast het schrijven of spreken (filmpjes), heb ik ook ‘mijn stem’ in beeld gevonden. 8 maanden geleden vond ik het nog helemaal niks om mijn hoofd het world wide web op te sturen, tegenwoordig vind ik het de normaalste zaak van de wereld. En gebruikte ik voorheen allerlei soorten filters, denk ik daar nu geen moment meer over na.

Dit heeft ook mijn missie-drang aangescherpt: mensen doen zaken met mensen.

Niet met quotes, natuurfoto’s of andere afbeeldingen. Dus laat jezelf zien, het draait nou eenmaal om jou en jouw energie.

Je kunt nog zo mooi schrijven of nog zulke mooie foto’s posten van je producten, maar daarmee onderscheid je je niet in deze overvolle markt. Zet jezelf op de foto + deel je persoonlijke verhaal (not the mess, but the message) en je krijgt gegarandeerd contact van hart tot hart.

“It’s your responsibility to show up in front of the clients and customers you want to attract.”

Doorzetten

Naast het plezier, de contacten en klanten én het vinden van mijn ‘stem’, heeft 8 maanden consequent dagelijks zichtbaar zijn mij nog iets opgeleverd, namelijk: doorzetten.

No matter what, hoe weinig likes of bekijks ik soms ook had, hoe minimaal de respons ook was en hoe frustrerend de ‘strijd’ tegen het algoritme vaak ook is, volhouden & doorzetten is wel dé sleutel tot succes.

Ook de ‘groten’ onder de ondernemers zijn ooit heel klein begonnen. De respons die ze kregen waren van trouwe familieleden en andere fans uit ‘vorige levens’. Maar als Martin Luther King, Walt Disney (“If you dream it, you can do it”), Steve Jobs en Nelson Mandela niet in hun dromen waren blijven geloven, zag de wereld er nu toch echt anders uit.

Ooit begonnen zij met iets ieniemienie kleins, maar door vol te houden bereikten zij waar ze vol van waren. Niet omdat ze nou eenmaal geluk hadden, hun ouders hen zo goed opgevoed hadden (vaak integendeel), of verzin nog wat dingen die er niet toe doen. Nee, hun doorzettingsvermogen & rotsvast geloof in hun droom heeft hen uiteindelijk datgene opgeleverd waar wij nu tegenop kijken.

Volhouden betekent ook openstaan voor nieuwe inzichten, ideeën, zijwegen, contacten, samenwerkingen, inspiratie, etc. En zo groeit je droom naar iets wat tastbaar is. Met dromen alleen kom je er niet. Maar met dromen gecombineerd met de juiste actie op de juiste tijd, kun je alles bereiken wat je maar wenst.

“Opgevers winnen nooit en winnaars geven nooit op.”

De keerzijde van de medaille

Dagelijkse zichtbaarheid kan ook in een ‘druk’ ontaarden die je jezelf oplegt. Want naast het feit dat de affirmatie ‘ik heb altijd inspiratie’ echt goed werkt, móet je toch maar wel steeds produceren. Als je niet uitkijkt zet je jezelf vast in een stramien waar je helemaal niet in wilt komen.

Plaats mij in een hokje of kooi, en je ziet me wegkwijnen, inclusief mijn inspiratie en alignment.

En naast dat ik mezelf ‘kooide’, schiep ik ook een bepaald verwachtingspatroon bij mijn volgers. En ook dat is niet wat je wilt, want voordat je het weet gaat het verrassende en spontane eraf. Ik vind dat we met z’n allen moeten waken dat social media hét doel gaat worden in plaats van het middel. Zichtbaarheid is een middel om met mensen in contact te komen, om van hart tot hart contact te leggen, maar het moet nooit een doel op zich worden. Dan zouden er maar zo verslavings- en ego-gerelateerde verschijnselen kunnen optreden.

En daarom stop ik er vanaf nu ook mee, want ik begon bovenstaande bij mezelf te herkennen. De komende periode, waarin ik mezelf nog meer wil oefenen in alignment en inspired action, zal mij duidelijk gaan maken wat het verschil is.

Dagelijkse zichtbaarheid – waarom zou je?

Uiteindelijk is balans het toverwoord. En balans voelt voor jou anders dan voor mij. Daarom zeg ik: wees zichtbaar, maar zoek zelf naar de juiste balans voor jou. Laat je niet tegenhouden door ego-stemmetjes (variërend van ‘je hoeft jezelf niet zo te laten zien’ tot ‘wordt het niet eens tijd om de hele dag op social media te zitten?’).

Ik geloof niet in strategieën en evidence based theorieën. Het enige waar ik in geloof is dat alles energie is.

Zichtbaar zijn maakt iedereen blij – maar doe het wel 100% puur JIJ !!

Heb je vragen of wil je gewoon eens sparren over dit alles? Laat het me hier weten, dan neem ik contact met je op.